با شیشه‌های نانویی تولید داخل، از اتلاف انرژیی جلوگیری کنیم

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به کمک فناوری نانو شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی تولید کرده است. این شیشه‌ها، انتقال حرارت بسیار کمتری نسبت به شیشه‌های معمولی دارند.

با شیشه‌های نانویی تولید داخل، از اتلاف انرژیی جلوگیری کنیم

به گزارش گروه علم و پیشرفت علوم پزشکی بالینی و به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شیشه یکی از مصالح کاربردی و مهم در ساختمان است که برای انتقال نور و ارتباط بصری با محیط بیرون از ساختمان به کار می‌آید. اما این جزء جدایی‌ناپذیر در ساخت‌وسازها به دلیل عدم پیشگیری کامل از ورود و خروج گرما و سرما در فصول مختلف، یکی از عوامل اتلاف انرژی در ساختمان‌ها محسوب می‌شود.

به همین دلیل است که در زمان‌های گذشته و حتی در حال حاضر از وسایل مختلفی نظیر سایه‌بان‌ها و پرده در تابستان برای جلوگیری از ورود نور و گرمای شدید خورشید و در زمستان‌ها از پرده‌های ضخیم برای جلوگیری از اتلاف گرمای داخل ساختمان استفاده می‌شود.

شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی اکو استار که در گروه صنعتی شیشه کاوه و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به تولید رسیده است، به نوعی یک عایق حرارتی شفاف محسوب می‌شود که نقش زیادی در کاهش مصرف انرژی ساختمان دارد.

این نوع از شیشه‌ها با پوشش دادن لایه‌های بسیار نازک روی شیشه فلوت با تجهیزات بسیار پیشرفته و در انواع مختلف و با راندمان‌های متفاوت به تولید می‌رسد و عنصر مهمی در پیشگیری از اتلاف انرژی ساختمان است. این محصول در نمای ساختمان‌های مسکونی، اداری، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و غیره کاربردی است.

شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی در فصول سرد می توانند در جلوگیری از هدر رفت انرژی گرمایی، محافظت زیست محیطی به دلیل کاهش در مصرف انرژی برای تامین گرما و جلوگیری از بخار کردن شیشه کمک کننده باشند. همچنین با در نظر گرفتن این واقعیت که این شیشه‌ها تا دو برابر از نفوذ گرمای مستقیم خورشید جلوگیری می‌کند، تامین آسایش حرارتی در تابستان و کاهش هزینه تاسیسات به عنوان مزیت‌های استفاده از این محصول در تابستان ذکر شده است.

ظاهر شیشه اکو استار همانند شیشه دوجداره استاندارد معمولی در هر دو حالت عبور و انعکاس نور عملکرد مشابهی دارد و در پروژه‌های نوسازی جدید، قسمت‌های اکواستار دوجداره در پروفیل‌های موجود قابل استفاده است.

پایان پیام/

دیدگاهی بنویسید