ویژگی‌های تانک جدید روسیه که وارد جنگ اوکراین شد

منابع رسانه‌ای گزارش کردند که «تی-۱۴ آرماتا» قدرتمندترین تانک روسیه وارد جنگ با اوکراین شده است.

ویژگی‌های تانک جدید روسیه که وارد جنگ اوکراین شد

به گزارش گروه بین‌الملل علوم پزشکی بالینی، منابع رسانه‌ای روز سه شنبه اعلام کردند که روسیه استفاده از تانک‌های جدید «تی-۱۴ آرماتا» را برای شلیک به مواضع اوکراین آغاز کرده است.

به نوشته روزنامه «دیلی میل» به نقل از منابع روسی، این تانک‌ها مجهز به بخش‌های محفاظتی چند لایه در جناحین هستند.این تانک دارای یک برجک بدون سرنشین است. سه خدمه این تانک داخل کپسول محافظتی هستند تا در صورت اصابت موشک به آن آسیب نبینند. یک منبع نظامی روس گفت که روسیه تاکنون در حملات مستقیم از این تانک‌ها استفاده نکرده است.

 

تانک تی-۱۴ آرماتا سه خدمه دارد و وزن آن ۴۸ تن و حدکثر سرعت آن ۹۰ کیلومتر در ساعت است. این تانک مجهز به موشک‌های هدایت شونده لیزری و دوربین دید در شب است.

طبق گزارش رسانه‌های روسی، کرملین دستور تولید ۲۳۰۰ تانک آرماتا را تا سال ۲۰۲۰ صادر کرد. خبرگزاری اینترفکس پیشتر گزارش کرده بود که شرکت دولتی «روستک» ساخت ۴۰ تانک را آغاز کرده است که پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ تحویل داده شود.

این در حالی است که رئیس‌جمهور اوکراین بارها خواستار سرعت ارسال تسلیحات نظامی به کشورش برای مقابله با حملات ارتش روسیه شده ایت. 

 «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در یکی از سخنرانی خود اظهار داشت که تدارکات تسلیحاتی غرب باید از حملات روسیه پیشی بگیرد. وی خواستار شتاب در ارسال سامانه‌های پدافند موشکی برای مقابله با حملات موشکی گسترده روسیه شد. زلنسکی گفت که ارسال تانک‌های غربی باید شتاب گرفته تا از تهاجم دیگر توسط تانک‌های روسیه جلوگیری شود(جزئیات بیشتر).

در همین زمینه، اسپانیا جمعه گذشته اعلام کرد که این کشور ۶ تانک از نوع «لئوپارد» به اوکراین ارسال خواهد کرد.  کشتی حامل تانک‌های لئوپارد تعمیر شده و اصلاحات لازم در این باره نیز انجام شده و از بندر سانتاندر به لهستان عزیمت خواهد کرد و از آنجا به اوکراین منتقل می‌شود. این اولین مجموعه از تانک‌های لئوپارد بوده و اسپانیا قصد دارد در آینده چهار تانک لئوپارد بیشتر به اوکراین ارسال کند. 

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد. دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

پایان پیام/

دیدگاهی بنویسید