کاشت 8 میلیون نهال در قم هدف‌گذاری شده است

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی چهار سال خبرداد و گفت: در قم کاشت هشت میلیون نهال هدف‌‌گذاری شده است که سالانه دو میلیون نهال باید تولید و کاشته شود.

کاشت 8 میلیون نهال در قم هدف‌گذاری شده است

به گزارش علوم پزشکی بالینی از قم، مرتضی داودی ظهر امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم که در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، از تهیه طرح مرتع‌داری در سطح 15 هزار هکتار و اهاله مدیریت سه هزار هکتار از عرصه‌های استان قم یاد کرد و گفت: مدیریت چرای دام در سطحی بیش از 100 هزار هکتار، نظارت بر طرح‌های مرتع‌داری در سطحی بیش از 120 هزار هکتار درحال انجام است.

وی اضافه کرد: طرح ممیزی مراتع در حدود دو هزار هکتار از مراتع استان انجام شده است که این طرح تا پایان سال در این دو هزار هکتار انجام می‌شود.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از انجام 500 هکتار عملیات بذرپاشی و 200 هکتار عملیات توسعه کاشت گیاهان دارویی خبر داد و گفت: امسال هفت هزار اصله نهال در 50 هکتار با کمک خیرین و بخش خصوصی در مراتع استان کاشته شده که مهم‌ترین آن‌ها در بخش نواران است.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در بخش بیابان عنوان کرد: عملیات مراقبت و نگهداری از نهال‌های کاشته شده در دو هزار و 250 هکتار، و مدیریت هرزآب در بیش از دو هزار هکتار درحال انجام شده است و در مساحتی حدود 500 هکتار عملیات مدیریت هرزآب در دست احداث است که طی یک ماه آینده تکمیل می‌شود.

داودی با بیان اینکه 22 کیلومتر عملیات احداث کانال و تله رسوب‌گیر را داریم، گفت: حدود 200 هکتار عملیات کنترل آفات را داریم چراکه بعد از عید و در اواخر اردیبهشت‌ ماه آفات زیاد خواهند شد.

وی ادامه داد: در بحث جنگل نیز عملیات توزیع نهال را داریم که 62 هزار اصله نهال برای این بخش درنظر گرفته شده که نیمی از سوی اداره کل استان و نیمی دیگر از دیگر استان‌ها تامین شده است.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: پویش نهال کاری و بذرکاری در سطحی معادل 20 هکتار از مساحت استان قم انجام شده است و افراد با خانواده‌های خود بحث نهال کاری را در این عرصه‌ها دنبال کرده‌اند.

وی عنوان کرد: در حوزه نهال‌کاری در روز 22 بهمن نیز هزار و 200 اصله نهال مثمر میان مردم توزیع شده است و امسال 34 هکتار زراعت چوب را داریم و قرق و حفاظت از عرصه‌های نهال‌کاری شده در سال قبل در مساحتی بیش از 120 هکتار در دستور کار قرار گرفته که این مساحت در سال آینده 90 هکتار افزایش می‌یابد.

داودی خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید رئیس جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی، توسعه فضای سبز و کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید شده است و این طرح ناشی از یک اقدام و تصمیم جهانی است.

وی با بیان اینکه ایران عضو کنوانسیون تغییرات اقلیم و آب و هوا است، گفت: کشورهای عضو این مجموعه تصمیم گرفتند که تا سال 2030 بیش از هزار میلیارد درخت در کل دنیا کاشته شود که هر کدام از این اعضا به فراخور امکاناتی که دارند سطحی را بر عهده گرفته‌اند.

داودی اضافه کرد: ایران هشتمین کشور تولید کننده کربن بوده که در سال 2022 به ششمین تولید کننده کربن رسیده است اما از نظر ترسیب کربن کشور جایگاه ایران در جهان چهل و دوم است که باید این فاصله کم شود و کاشت نهال یکی از بهترین کارها برای تحقق این هدف است.

وی خاطرنشان کرد: در قم کاشت هشت میلیون نهال طی چهار سال هدف‌‌گذاری شده است که سالانه دو میلیون نهال باید تولید و کاشته شودکه این طرح از سال آینده تا سال 1405 دنبال می‌شود.

داودی با بیان اینکه تولید نهال از امسال شروع شده است، گفت: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم یک نهالستان مادر بیشتر نداشت که این نهالستان به بخش خصوصی واگذار شد و اکنون یک نهالستان برای این اداره‌کل درنظر گرفته شده که امیدواریم بتوانیم با بهره‌مندی از آن تولید نهال مورد نیاز را دنبال کنیم.

وی گفت: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به دنبال این هستیم تا از ظرفیت مردم، صنایع، بخش‌های خصوصی، خیرین و ارگان های دیگر استفاده کنیم و تا به امروز اعتباری برای طرح اختصاص نیافته است چراکه محوریت کار این طرح استفاده از ظرفیت‌های مردم است. 

داودی تصریح کرد: اکنون پنج هکتار آماده و بذرهای مورد نیاز خریداری و 200 هزار قلمه تهیه شده است که منتظریم گلدان های مورد نیاز هم خریداری و عملیات گلدان گیری انجام شود.

پایان پیام/78023

دیدگاهی بنویسید