تولید «زینک» نانویی که 2برابر بیشتر از موارد مشابه اثربخشی دارد

متخصصان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید مکمل‌های نانویی زینک (فلز روی) شدند که به دلیل بهره‌مندی از فرمولاسیون لیپوزومال 2برابر جذب بهتری نسبت به مکمل‌های زینک موجود در بازار دارد.

تولید «زینک» نانویی که 2برابر بیشتر از موارد مشابه اثربخشی دارد

به گزارش گروه علم و پیشرفت علوم پزشکی بالینی به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، متخصصان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید مکمل‌های نانویی زینک (فلز روی) شدند که به دلیل بهره‌مندی از فرمولاسیون لیپوزومال 2برابر جذب بهتری نسبت به مکمل‌های زینک موجود در بازار دارد.

ارسلان پاشاپور، مدیرعامل  این شرکت دانش‌بنیان درباره ضرورت استفاده از مکمل‌های زینک می‌گوید: «خاک ایران از نظر میزان روی چندان غنی نیست و این موضوع در مورد خاک کشاورزی نیز صادق است؛ بنابراین محصولات کشاورزی به دست آمده نیز سطح زینک کمی دارند. براساس اطلاعات منتشر شده، در حدود ۴۰ درصد ایرانی‌ها با کمبود زینک روبرو هستند؛ لذا استفاده از مکمل زینک برای گروهی از افراد ضروری است.»

وی افزود: استفاده از مکمل‌ها نیز گاهی میزان زینک مورد نیاز بدن را تامین نمی‌کند که دلیل آن جذب کم زینک است، به ویژه زمانی که زینک با عناصری نظیر کلسیم و آهن به طور همزمان وارد بدن می‌شود. از این رو ما به سراغ فرمولاسیون لیپوزومال رفتیم که می‌توانست میزان جذب را افزایش دهد. ماحصل فعالیت‌های ما در این حوزه شربتی به نام Lipizinc شد که آن را آماده و وارد بازار کردیم و در حال حاضر سالانه ۲۰۰ هزار شیشه از این شربت تولید و به بازار سراسر کشور عرضه می‌شود که ظرفیت تولید تا یک میلیون شیشه در سال را نیز داریم.

 پاشاپور گفت: مکمل زینک ۱۰ میلی‌گرم حاوی نانوذرات اکسید روی انکپسوله شده با اسید چرب، حاوی برخی از ترکیبات مهم نظیر ویتامین C و ویتامین B Complex نیز هست. این مکمل در کودکانی که به دلیل کمبود زینک دچار مشکل رشد هستند کمک می‌کند تا به رشد بدنی و ذهنی قابل قبولی برسند و همچنین در صورتی که سیستم ایمنی کودک در اثر کمبود زینک دچار مشکل شده باشد، این مکمل سیستم ایمنی را نیز تقویت می‌کند. در بزرگسالان این مکمل به رشد و ترمیم بهتر مو، پوست و ناخن کمک شایانی می‌نماید.

مدیرعامل این شرکت از برنامه‌های این شرکت برای صادرات این مکمل به کشورهایی نظیر عمان، آذربایجان و تاجیکستان خبر دارد و گفت: نمونه این محصول به برخی کشورها ارسال شده و مذاکرات با تاجیکستان در مرحله عقد قرارداد است.

عنصر روی یکی از مهمترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که نقش بسیار مهمی در سلامتی هر فرد دارد. کمبود روی در بدن می‌تواند عواقبی چون تاخیر رشد، ضعف سیستم ایمنی، افزایش خطر عفونت‌ها، نقص در غدد جنسی، بی‌اشتهایی، اسهال، از دست دادن وزن، تاخیر در بهبود زخم‌ها، نقص در تکامل لوله عصبی در جنین، ریزش مو و کچلی، اختلال ذهنی، ضایعات پوستی و … داشته باشد؛ بنابراین زینک یکی از املاح ضروری با طیف وسیعی از عملکردهای بیولوژیک در تغذیه انسان می‌باشد.

پایان پیام/

دیدگاهی بنویسید